- De Franse luchtvaartmaatschappij La Compagnie vliegt met een kleine vloot Airbus A321neo-toestellen tussen Europa en de Verenigde Staten.
- La Compagnie is de enige luchtvaartmaatschappij ter wereld die reizigers alleen business class aanbiedt.
- Redacteur Taylor Rains van Insider vloog met La Compagnie van Parijs naar Newark en deelt hoe ze het vond.
- Lees ook: Qantas introduceert nieuwe luxe cabines voor de 21 uur durende langste vlucht ter wereld – neem een kijkje
De Franse luchtvaartmaatschappij La Compagnie biedt alleen maar vluchten met business class aan en is daarmee uniek in de wereld. Het bedrijf heeft een kleine vloot Airbus A321neo-toestellen.
De maatschappij vliegt het hele jaar door tussen Newark Liberty International Airport in New Jersey en de Europese bestemmingen Parijs en Milaan. Op seizoensbasis vliegt het ook naar Nice, in het zuiden van Frankrijk.
Redacteur Taylor Rains van Insider vloog mee van Parijs naar Newark. Bekijk de slideshow met haar bevindingen.
Ik vloog met La Compagnie in business class van Parijs naar New Jersey: zo zag dat eruit
Ik vloog met La Compagnie in business class van Parijs naar New Jersey: zo zag dat eruit
-
Het Franse La Compagnie is de enige vliegmaatschappij ter wereld die alleen business class heeft.
Bron: Planespotters
Thomas Pallini/Insider
-
De maatschappij vliegt met een kleine vloot A321neo-toestellen het hele jaar door tussen Newark Liberty International Airport in New Jersey, en Parijs en Milaan. Op seizoensbasis vliegt het ook naar Nice, in het zuiden van Frankrijk.
Thomas Pallini/Insider
-
In februari kon ik La Compagnie eindelijk van mijn bucketlist afstrepen. Zo verliep mijn vlucht van Parijs naar Newark.
Taylor Rains/Insider
-
Normaal gesproken kunnen passagiers van La Compagnie gebruik maken van een luchthavenlounge om te eten en te rusten voor de vlucht, maar die wordt momenteel gerenoveerd. Daarom gaven ze een coupon van 20 euro voor het nabijgelegen restaurant EXK.
Taylor Rains/Insider
-
Ik haalde een quiche met ham en kaas, fruit, koffie en sinaasappelsap. Het was verrassend goed voor luchthavenvoedsel, en ik waardeerde het gebaar van de luchtvaartmaatschappij.
Taylor Rains/Insider
-
Helaas liepen we ongeveer 30 minuten vertraging op. Rond 10.45 uur gingen we aan boord.
Taylor Rains/Insider
-
Ik was onder de indruk van het uiterlijk van de cabine. Alles was zeer elegant en de babyblauwe kleuren zorgden voor een rustgevende ambiance.
Taylor Rains/Insider
-
De ligstoel stelde ook niet teleur. De A321neo heeft 19 rijen van 4 stoelen in een 2×2 indeling. Ik zag dat het vliegtuig rij 13 oversloeg, waarschijnlijk vanwege bijgeloof.
Taylor Rains/Insider
-
Na het opbergen van mijn bagage, waar ik meer dan genoeg ruimte voor had, ging ik in de stoel zitten.
Taylor Rains/Insider
-
De stoel kwam met alle toeters en bellen die je in de meeste business class-vliegtuigen vindt, inclusief een grote tv met touchscreen…
Taylor Rains/Insider
-
…een afstandsbediening.…
Taylor Rains/Insider
-
…een leeslampje en klerenhaakje…
Taylor Rains/Insider
-
…een inklapbare hoofdsteun…
Taylor Rains/Insider
-
…een hoge kwaliteit koptelefoon…
Taylor Rains/Insider
-
…een USB-poort en een stopcontact…
Taylor Rains/Insider
-
…de keuze tussen een ligstoel met beensteun of een volledig platte ligstoel…
Taylor Rains/Insider
-
…een scheidingswand, die hielp een eigen ruimte te creëren voor bij het slapen…
Taylor Rains/Insider
-
…gratis WiFi aan boord, die snel en stabiel was…
Taylor Rains/Insider
-
…pluche beddengoed met de kleuren en het logo van La Compagnie…
Taylor Rains/Insider
-
…een opvouwbare tafel die groot genoeg was voor mijn laptop…
Taylor Rains/Insider
-
…en veel beenruimte dankzij de anderhalve meter breedte van de meeste stoelen. Met een lengte van slechts 1,60 meter kon ik mijn benen helemaal uitstrekken. De ligstoel is 66 centimeter breed, dus ik had ook veel bewegingsruimte.
Taylor Rains/Insider
-
De stoelen bij de nooduitgang bieden ongeveer 1,8 meter aan beenruimte.
Taylor Rains/Insider
-
Er zat ook een tafel tussen de twee ligstoelen…
Taylor Rains/Insider
-
…en een paar kleine opbergplekken, waaronder het zijvak…
Taylor Rains/Insider
-
…onder de voetsteun…
Taylor Rains/Insider
-
…aan de achterkant rechts van de stoel, waar de hoofdtelefoons zitten…
Taylor Rains/Insider
-
…en onder de TV. De gleuf was smal en is dus het meest geschikt voor dingen als een boek of een laptop.
Taylor Rains/Insider
-
Toen ik bij mijn stoel kwam, vond ik een waterfles en een toilettas, wat de norm is voor business class.
Taylor Rains/Insider
-
Maar deze kit bleek mijn favoriet tot nu toe. Er zaten toiletartikelen in, sokken, een oogmasker en lotions…
Taylor Rains/Insider
-
De tas zelf was groot, met twee vakken. Hij bleek perfect om te gebruiken voor mijn eigen toiletartikelen.
Taylor Rains/Insider
-
Nadat ik in mijn stoel plaats had genomen, kwam de stewardess langs met sinaasappelsap en champagne. Ik maakte er een mimosa van.
Taylor Rains/Insider
-
We liepen nog wat extra vertraging op, uiteindelijk anderhalf uur. Dit was een beetje frusterend, maar niet ongebruikelijk. Ook in business class lopen de zaken vaak anders.
Taylor Rains/Insider
-
Rond 12.20 uur waren we eindelijk op weg. Ik was blij om achterover te kunnen leunen in mijn stoel.
Taylor Rains/Insider
-
Tijdens het taxiën werd een veiligheidsvideo met een yogathema uitgezonden over de noodprocedures. Ik vond de rek- en ademhalingsoefeningen een interessante manier om de aandacht te trekken.
Taylor Rains/Insider
-
Kort na het opstijgen kwamen de stewardessen door de cabine met drankjes en een pakje nootjes. Ik koos voor de rode wijn, die lekker was.
Taylor Rains/Insider
-
Daarna kregen we onze eerste maaltijd geserveerd. La Compagnie is trots op haar maaltijden aan boord. Hier werken Michelin-chefs als David Toutain aan mee.
Taylor Rains/Insider
-
…en Franco Sampogna.
Taylor Rains/Insider
-
Sampogna, die uit Brazilië komt en in New York een restaurant heeft dat Frevo heet, was aan boord van mijn vlucht om zijn gang te serveren: sint-jakobsschelpen en bloemkool overgoten met truffels.
Taylor Rains/Insider
-
Ik vond de maaltijd heerlijk; de coquilles waren perfect gekookt. Een woordvoerder van La Compagnie vertelde Insider dat het eten uiterlijk 24 uur voor de vluchten wordt klaargemaakt. Dat is veel minder dan de 48 tot 72 uur bij de meeste andere luchtvaartmaatschappijen.
Bron: Insider
Taylor Rains/Insider
-
Naast het hoofdgerecht, kreeg ik ook een voorgerecht. Dat was een heerlijke zalmsalade met sesam, citroen en foreleitjes.
Taylor Rains/Insider
-
Een kaasplankje, brood en een gekarameliseerde appeltaart werden ook geserveerd. Ik zat zo vol dat ik niet alles kon opeten. De taart en de zalm waren mijn favorieten.
Bron: La Compagnie
Taylor Rains/Insider
-
Ik ben dol op zeevruchten en genoot enorm van de eerste twee gangen. De luchtvaartmaatschappij zal het hoofdgerecht in maart veranderen in kip of kabeljauwsteak, volgens haar online menu.
Bron: La Compagnie
Taylor Rains/Insider
-
Ik vond de bemanning uiterst professioneel en attent tijdens het diner.
Taylor Rains/Insider
-
Na ongeveer drie uur vliegen besloot ik een dutje te doen. Ik sliep heerlijk dankzij de privacy van de cocon, het gewatteerde platte bed en het pluche, warme beddengoed.
Taylor Rains/Insider
-
Door de armsteun aan de raamzijde te verlagen, had ik zelfs genoeg ruimte om mijn knie uit te steken bij het slapen. De armleuning aan het gangpad is ook verstelbaar.
Taylor Rains/Insider
-
Lange passagiers moeten mogelijk wat creatief zijn. Ik ben 1,60 meter en paste maar net in bed.
Taylor Rains/Insider
-
Na mijn dutje keek ik een film tot de volgende maaltijd.
Taylor Rains/Insider
-
La Compagnie had nieuwe films beschikbaar, zoals Black Adam en Ticket to Paradise, evenals een meditatiecursus en een vluchtkaart.
Taylor Rains/Insider
-
De tweede maaltijd werd iets meer dan een uur voor de landing geserveerd. We konden kiezen tussen gebak of een sandwich met aubergine en tomaat. Ik koos voor het gebak, dat bestond uit een macaron, pudding en koekjes.
Taylor Rains/Insider
-
Ik ben geen grote fan van chocolade, maar ik vond de crumble en de macaron lekker. De volgende keer zou ik waarschijnlijk voor het broodje gaan.
Taylor Rains/Insider
-
Na het dessert bestelde ik thee en ging ik naar het toilet om me op te frissen.
Taylor Rains/Insider
-
Ik vond de badkamer erg mooi en schoon. De grijze accenten gaven het een huiselijk gevoel.
Taylor Rains/Insider
-
We landden om 14.30 uur en moesten naar de gate worden gesleept, wat volgens een stewardess de standaardprocedure is bij La Compagnie in Newark.
Taylor Rains/Insider
-
Al met al heb ik erg genoten van mijn vlucht met La Compagnie.
Taylor Rains/Insider
-
Ik zou niet aarzelen om opnieuw met ze te vliegen. Ze gaven me zelfs mijn jas terug, die ik dom genoeg in het vliegtuig had laten liggen. Een van de voordelen van een kleine luchtvaartmaatschappij.
Thomas Pallini/Insider